Bridge-Instuif Rhenen

STATUTEN

Artikel 1          Naam en Zetel

  1. De vereniging draagt de naam: “Bridge-Instuif Rhenen”. Zij wordt in deze statuten verder aangeduid als “de vereniging”.   De vereniging is een voortzetting van de in 1992 in het leven geroepen “Bridge-Instuif Rhenen”, die naderhand ressorteerde onder de “Stichting Welzijn Rhenen”.
  2. De vereniging heeft haar zetel in de gemeente Rhenen

Artikel 2          Oprichtingsdatum en verenigingsjaar

De vereniging werd opgericht op 1 januari 2011 en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

     Het verenigingsjaar valt samen met het kalenderjaar

Artikel 3          Doel

  1. De vereniging heeft ten doel de beoefening van de bridgesport.
  2. De vereniging tracht dit doel te bereiken door: a. het organiseren van wedstrijden en competities voor leden; b. door verder te doen wat voor de beoefening voor het bridgespel nodig of nuttig kan worden geacht.

Artikel 4          Leden

  1. De vereniging kent gewone leden en ereleden.
  2. Leden van de vereniging zijn natuurlijke personen, die als lid van de vereniging zijn aangenomen overeenkomstig de daartoe bij het Huishoudelijk Reglement vast te stellen regels.

Artikel 5          Toelating

  1. Bij twijfel beslist het bestuur omtrent de toelating van leden.
  2. Bij niet-toelating tot lid kan de algemene ledenvergadering alsnog tot toelating besluiten.

Artikel 6          Register

Het bestuur houdt een register, waarin de namen en de adressen van de leden zijn opgenomen.

Artikel 7          Einde van het lidmaatschap

  1. Het lidmaatschap eindigt: a) door opzegging van het lid; b) door opzegging door de vereniging. Deze kan geschieden wanneer een lid zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren; c) door ontzetting. Deze kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt; d) door overlijden van het lid.
  2. Opzegging door de vereniging en ontzetting uit het lidmaatschap geschiedt door het bestuur.
  3. Van een besluit tot opzegging of ontzetting van het lidmaatschap door de vereniging wordt het betrokken lid schriftelijk van het besluit met opgave van redenen in kennis gesteld. Het betrokken lid is bevoegd binnen één maand na de ontvangst van de kennisgeving in beroep te gaan bij de algemene ledenvergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst, met dien verstande evenwel, dat het geschorste lid het recht heeft zich in de algemene ledenvergadering, waarin het in dit lid bedoelde beroep wordt behandeld, te verantwoorden.
  4. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft desalniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel verschuldigd.

Artikel 8          Donateurs

  1. Bij de vereniging kunnen, zonder dat zij lid zijn, donateurs aangesloten zijn die de vereniging financieel ondersteunen.
  2. Aanmelding voor het donateurschap moet schriftelijk geschieden.
  3. Donateurs kunnen door het bestuur worden uitgenodigd voor deelname van activiteiten van de vereniging.

Artikel 9          Contributie

 Ieder lid is jaarlijks een contributie verschuldigd overeenkomstig de daartoe bij het Huishoudelijk Reglement vast te stellen regels. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld door de algemene ledenvergadering.

Artikel 10        Bestuur

  1. Het bestuur bestaat uit ten minste vijf leden, die door de algemene ledenvergadering worden benoemd.
  2. Het bestuur en ieder ander lid hebben het recht voor een vacature in het bestuur een kandidaat te stellen.
  3. De namen van de door het bestuur voorgedragen kandidaten worden in de oproeping ter algemene ledenvergadering bekend gemaakt. De leden kunnen tot onmiddellijk voor de stemming kandidaten stellen. De kandidaatstelling moet zijn ondertekend door ten minste drie leden.
  4. Kandidaatstelling is slechts geldig als de kandidaat zich voor de stemming bereid heeft verklaard een verkiezing of herverkiezing te aanvaarden.
  5. Indien bij een verkiezing niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, vindt aansluitend een tweede stemming plaats tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen in de eerste ronde. In geval bij een stemming tussen twee personen de stemmen staken, beslist het lot wie van beiden is gekozen. Indien slechts één kandidaat is voorgedragen wordt deze geacht te zijn benoemd.
  6. Bij schriftelijke stemming zijn alleen die stembriefjes geldig, waarop duidelijk geschreven de naam van één kandidaat is vermeld. Elke toevoeging maakt het stembriefje ongeldig.
  7. In een tussentijds ontstane vacature wordt tot de eerstvolgende algemene vergadering door het bestuur voorzien.

Artikel 11        Bestuursfuncties en besluitvorming van het bestuur

  1. De voorzitter wordt door de algemene ledenvergadering in functie benoemd. Andere functies binnen het bestuur worden onderling verdeeld. Een bestuurslid kan meer dan één functie bekleden.
  2. Het bestuur kan uit zijn midden voor ieder van de in het eerste lid genoemde functionarissen een vervanger aanwijzen.
  3. Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of diens plaatsvervanger notulen gemaakt, die door de voorzitter en de secretaris of diens plaatsvervanger worden vastgesteld en ondertekend. In overeenstemming met hetgeen de wet dienaangaande bepaalt, is het oordeel van de voorzitter omtrent de totstandkoming en de inhoud van een besluit beslissend. In de notulen van de vereniging worden uitsluitend de besluiten van de vergadering vermeld.
  4. Bij huishoudelijk reglement kunnen nadere regelen aangaande de vergaderingen van en de besluitvorming door het bestuur worden gegeven.

Artikel 12        Einde bestuurslidmaatschap, periodiek aftreden en schorsing

  1. Elk bestuurslid, ook wanneer hij voor een bepaalde tijd is benoemd, kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden ontslagen en geschorst. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.
  2. Elk bestuurslid treedt uiterlijk drie jaar na zijn benoeming af volgens een door het bestuur in het huishoudelijk reglement vermeld rooster van aftreden. De aftredende is herkiesbaar. Wie in een tussentijdse vacature wordt benoemd, neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in.
  3. Het bestuurslidmaatschap eindigt voorts door overlijden van of bedanken door het bestuurslid of het eindigen van zijn lidmaatschap van de vereniging.

Artikel 13        Bestuurstaak en vertegenwoordiging

  1. Behoudens de beperkingen volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van de vereniging.
  2. Indien het aantal bestuursleden beneden vijf is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. Het is echter verplicht zo spoedig mogelijk een algemene ledenvergadering te beleggen waarin de voorziening in de open plaats of de open plaatsen aan de orde komt.
  3. Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak te doen uitvoeren door commissies of door één of meer personen die door het bestuur worden benoemd.

Artikel 14        Jaarverslag, rekening en verantwoording

  1. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
  2. Het bestuur brengt op een algemene ledenvergadering binnen zes maanden na afloop van het verenigingsjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene ledenvergadering, zijn jaarverslag uit en doet, onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten, rekening en verantwoording over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerd beleid. Na verloop van de termijn kan ieder lid deze rekening en verantwoording in rechte van het bestuur vorderen.
  3. De algemene ledenvergadering benoemt jaarlijks uit de leden een kascommissie van tenminste twee personen, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. De commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene vergadering verslag uit van haar bevindingen.
  4. Vereist het onderzoek van de rekening en verantwoording bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan de kascommissie zich door een deskundige doen bijstaan. Het bestuur is verplicht aan de commissie alle door haar gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en inzage van de boeken en bescheiden van de vereniging te geven.
  5. De last van de kascommissie kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden herroepen, doch slechts door de benoeming van een andere kascommissie.
  6. Het bestuur is verplicht de bescheiden bedoeld in Lid 1 en Lid 2 zeven jaren lang te bewaren.

Artikel 15        Algemene ledenvergadering

  1. Jaarlijks, uiterlijk zes maanden na afloop van het verenigingsjaar, wordt een algemene ledenvergadering gehouden. In deze vergadering komen onder meer aan de orde: a) het jaarverslag en de rekening en verantwoording bedoeld in Artikel 14, met het verslag van de aldaar bedoelde commissie; b) de benoeming van de in Artikel 14 Lid 3 genoemde commissie voor het volgende verenigingsjaar; c) voorziening in eventuele vacatures; d) voorstellen van het bestuur en van leden, aangekondigd bij de oproeping van de vergadering.
  2. Andere algemene ledenvergaderingen worden gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk oordeelt.
  3. Het bestuur is verplicht een ledenvergadering te beleggen indien ten minste tien leden dat schriftelijk, onder opgave van reden, kenbaar hebben gemaakt.

Artikel 16        Toegang en stemrecht

  1. Toegang tot de algemene ledenvergadering hebben leden van de vereniging. Geen toegang hebben geschorste leden, behoudens het bepaalde in Artikel 7 Lid 3 en geschorste bestuursleden.
  2. Over toelating van andere dan de in Lid 1 bedoelde personen beslist het bestuur.
  3. Ieder lid van de vereniging dat niet geschorst is, heeft één stem. De bestuursleden zijn eveneens elk gerechtigd tot het uitbrengen van één stem.
  4. Een lid kan slechts één ander lid schriftelijk machtigen namens hem zijn stem uit te brengen in de vergaderingen. Van deze machtiging dient op een zodanige wijze te blijken, dat het bestuur deze voldoende acht. Ieder lid kan slechts één ander lid ter vergadering vertegenwoordigen.

5. Leden kunnen, indien zij niet op de algemene ledenvergadering aanwezig kunnen zijn, ook voorafgaande aan de vergadering, schriftelijk hun stem uitbrengen via hun eigen emailadres. Deze email dient uiterlijk één dag vóór de vergadering in het bezit te zijn van de secretaris.

Artikel 17        Voorzitterschap en notulen

  1. De algemene ledenvergaderingen worden geleid door de voorzitter van de vereniging. Ontbreekt de voorzitter dan treedt een door het bestuur aangewezen plaatsvervanger op. Wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de vergadering daarin zelve.
  2. Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of diens plaatsvervanger notulen gemaakt, die door de voorzitter en de notulist worden vastgesteld en ondertekend.

Artikel 18        Besluitvorming van de algemene ledenvergadering

  1. Het ter algemene vergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter dat door de vergadering een besluit is genomen is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit voor zover gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
  2. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van een in het eerste lid bedoeld oordeel de juistheid ervan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer een meerderheid van de vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
  3. Voor zover de statuten of de wet niets anders bepalen, worden alle besluiten van de algemene ledenvergadering genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onder de voorwaarde, dat ten minste 30% van de leden tegenwoordig of vertegenwoordigd is. Is minder dan 30% van de leden tegenwoordig of vertegenwoordigd, dan is het bestuur bevoegd een tweede vergadering bijeen te roepen te houden na minimaal 20 minuten na de eerste vergadering. In deze tweede vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal tegenwoordige of vertegenwoordigde leden.
  4. Blanco stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.
  5. Indien bij een verkiezing van personen niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, vindt aansluitend een tweede stemming plaats tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen in de eerste ronde. In geval bij een stemming tussen twee personen de stemmen staken, beslist het lot wie van beiden is gekozen. Indien slechts één kandidaat is voorgedragen wordt deze geacht te zijn benoemd.
  6. Indien de stemmen staken over een voorstel niet rakende verkiezing van personen, dan is het verworpen.
  7. Alle stemmingen geschieden mondeling, tenzij de voorzitter een schriftelijke stemming gewenst acht of één der stemgerechtigden zulks voor de stemming verlangt. Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende gesloten briefjes. Besluitvorming bij acclamatie is mogelijk, tenzij een stemgerechtigde hoofdelijke stemming verlangt.

Artikel 19        Bijeenroeping algemene ledenvergadering

  1. De algemene vergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur. De oproeping geschiedt middels een e-mail aan de leden en door een aankondiging op het publicatiebord in de speelzaal en de website. Leden die niet over een e-mailadres beschikken krijgen schriftelijk bericht en kunnen de onderliggende stukken opvragen bij de secretaris van de vereniging. De termijn voor de oproeping bedraagt ten minste 14 dagen.
  2. Bij de oproeping wordt de agenda met onderliggende vergaderstukken gevoegd, onverminderd het bepaalde in de Artikelen 20 en 21.

Artikel 20        Statutenwijziging

  1. In de statuten van de vereniging kunnen uitsluitend veranderingen worden aangebracht door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld.
  2. Zij die de oproerping tot de algemene ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste zeven dagen voor de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de vergadering. Bovendien wordt een afschrift als hiervoor bedoeld, aan alle leden toegezonden.
  3. Tot wijziging van de statuten kan door de algemene ledenvergadering slechts worden besloten met een meerderheid van ten minste twee/derde van het aantal uitgebrachte geldige stemmen.

Artikel 21        Ontbinding

  1. De vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de algemene ledenvergadering. Het bepaalde in de Leden 1, 2 en 3 van Artikel 20 is van overeenkomstige toepassing.
  2. De vereffening geschiedt door het bestuur.
  3. Een eventueel batig saldo zal worden aangewend voor een door de algemene ledenvergadering te bepalen doel.
  4. Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten zoveel mogelijk van kracht. In de stukken en aankondigingen die van de vereniging uitgaan, moeten aan haar naam worden toegevoegd de woorden “in liquidatie”.
  5. De vereffening eindigt op het tijdstip waarop geen aan de vereffenaar bekende baten meer aanwezig zijn.
  6. De boeken en bescheiden van de ontbonden vereniging moeten worden bewaard gedurende zeven jaren na afloop van de vereffening. Bewaarder is degene die door de vereffenaars als zodanig is aangewezen.

Artikel 22        Vrijwaringsclausule

Leden, donateurs, introducés, gasten en genodigden van de vereniging nemen voor eigen risico deel aan de door de vereniging georganiseerde activiteiten.

Artikel 23        Huishoudelijk reglement

Ter uitvoering van de statuten worden door de algemene ledenvergadering bij huishoudelijk reglement regels gegeven.

Artikel 24        Slotbepaling

 In alle zaken waarin de statuten en het huishoudelijk reglement niet voorzien beslist het bestuur.

Versie maart 2018/PA